Saturday, May 5, 2012

Borgen (sæson 1)

Jeg kunne ikke se serien, da den blev sluppet ud i den danske æter for første gang i 2010. Jeg havde ikke TV dengang. Nu skal man imidlertid gøre hoveri til statskanalen, bare man har en computer. Man kalder denne form for triktyveri medielicens, hvis inddrivelse varetages af statskanalens drabanter og stikker. Den tidligere underholdningsminister Mikkelsen begrunder det med, at man også kunne finde på at modtage tv-signaler med sin pc. Hvis man vil modtage tv-signaler , så køber man oftest et fjernsyn, hvis man vil blive fri for x-faktor og lignende møgfade, så bruger man nettet til orienteribg om forholdene i verden. Og hvis man vil have premium-iundhold, så bruger man bruger-id og login -- færdig. Dette er en retfærdig løsning og ikke til at gøre alle dem med en pc eller et mobiltelefon til guldæsler.
Men dengang kunne jeg altså ikke se denne drama-serie fra DR. Den blev imildlertid vist på BBC4 i begyndelsen af året og så fulgte jeg med. Man bør nok vise en vis interesse for hvad der bliver produceret af drama og lignende her i landet, selvom det er et produkt af DR.
Borgen gør altså politik til underholdning - og der er sådan set intet i vejen med det. Vi følger Danmarks første kvindelige statsminister. Hun bliver valgt, dels fordi hun sluger en del stemmer og dels på grund af heldige taktiske manøvre. Hun går med ildhu til sagen, hun har etikken og idealismen med sig, men hurtigt må hun sanse, at den daglige gang på Christiansborg også kræver en del kompromiser undervejs.
Hendes spindoktor er mester i at lægge kabaler og at få dem til at gå op. Han mestrer den halve sandheds kunst, medens hans eget liv hviler på et komplet løgn med en meget sminket biografi. Han han en eks-kæreste indenfor TV1 (den eneste station man ser for alvor). Og i denne station vil man hellere læver et indslag om at kærnemælk er udsolgt i sommerperioden end rapportere om sult i Afrik a.
Pressen kendes kun sun sladderspøjter à la Ekstrabladet. TV1 tænker mest i seertal og gode overskrifter.
Statsministerens spindoktor Kasper var engang kæreste med en fyrig journalist. Hun ser sig som en slags kædehund hvis højeste ønske er, at redaktionssekretæren tager halsbåndet af hende. Også hun får studset singe vinger undervejs.
Alle personer har også et privatliv, og det gør dem til runde karaktere. Jo, det er godt fjernsyn - spændende og vedkommende. DR har suppleret med et undervisningstilbud, som giver indblik i "det virkelige liv" på Christiansborg.
Det ville imidlertid være endnu bedre TV hvis det var frivilligt, om jeg ville se det og betale for det... I biografen skal jeg kun betale, hvis jeg går ind og løser en billet. Med en medielicens skulle jeg også betale hvis jeg kommer forbi selve beygningen.
Statsministerens spin-doktor er glat indtil det slimede
Efter Borgen havde BBC4 Montalbano, lige nu gælder det Broen, som jeg heller ikke så i første omgang. Af en eller anden grund er briterne lige nu "vilde" med dansk drama. Og det er også godt nok. I det mindste viser de det som det er og ikke som remake à la The Killing.

No comments:

Post a Comment