Wednesday, July 5, 2017

Den bedste mand (2017, Mikkel Serup)

Jeg har det svært med biografiske film. Problemet er vinklingen: hvorfor skulle jeg interesse mig for lige netop denne person. Dette spørgsmål stillede jeg mig selvfølgeligt også i forbindelse med denne film. Filmen lægger op til en sportsbegivenhed fra 1977. Er det ikke ørkesløst at genfortælle sådan en gammel event fra 40 år siden? Hvorfor er dte relevant? Efter jeg har set filmen, blev jeg ikke meget klogere på Jørgen "Gamle" Hansen.

Mikkel Boe Følsgaard giver et solidarisk portræt. Han har nærmest alderen, selvom han fysisk mest ligner en stor dreng. Det siges at Søren Malling spiller manageren Mogens Palle overbevisende. Det kan være. Da de var store navne, var jeg endnu ikke i Danmark. For min skyld kan det altså være lige meget, om de spiller op til deres reale skikkelser. Alt i alt en jævn præstation.
Om plottet er der ikke særligt meget at sige. Alle kan læse om "de virkelige begivenheder" på Wikipedia eller hvor det nu skal være. Der skal selvfølgeligt klistres en privat detalje på. I Sommeren af '92 var det køkkenet som Møller Nielsen ville tømre for sin kone. Her har Hansen lovet sin kone en svømmepøl. Så nu ved vi, at de også er private mennesker.
I bund og grund en ørkesløs film. På IMDb gav jeg den 5/10 og skrev dette:
This is a biopic "inspired by true events" and as such it can hardly contain spoilers. Anybody can check any dictionary and get informed about the story line. And even if you didn't check out the biography of the boxer Jørgen Hansen, the chain of events can hardly be surprising. The question is thus: why should I be interested in the life of a boxing event that occurred more than 35 years ago. Actually I don't know either. The movie seems to follow its hero with solidarity. Jørgen Hansen faces all critical situations with some sort of rural whit, which seemed to be his trademark. Right from the beginning the focus is on the age of the main character. Hansen is contrasted with an aspiring boxing champion from Uganda. Their rivalry develops into a nice friendship and in the end he helps him fight the phantoms of the past. Nice movie for lovers of sport. 


No comments:

Post a Comment