Tuesday, May 14, 2013

Jesus, pengene og livet (Gretelise Holm)

En af de fornøjelser at være med i en bogklub er den at få kendskab til bøger, jeg ellers aldrig ville have læst. Formentligt ville jeg ikke havde læst denne bog, hvis ikke den var anbefalet af fagbogklubben. Der er bare det, at bogen allerede var op i februar må¨ned men jeg fik den altså først nu fra biblioteket. Nogle gange er det mellem svært og umuligt at få en aktuel titel igennem sit bibliotek. Men det viser så også, at det er en populær bog.
Holm fortæller om sin barske opvækst i det sønderjyske, med en hysterisk-religiøs mor og en voldelig far der kun til tiden kommer op af tumpe-stadiet. Og så avler de børen som hamster. Holm sætter lup på de vilkår, mennesker må have når et samfund kun er minimalsolidarisk, et samfund som synes at være paradiset for Liberal Alliance. Det er en verden, hvor meget talent ville gå til spilde, et socialdarwinistisk samfund. Holm møder ved skær tilfældighed en lærer der gør det muligt for hende at få realeksamen i Kolding - og socialkontoret i hendes hjemby knurrer, fordi de skal betale for undervisningen. De så det meget hellere at Gretelise havde tjent som børneslave hos en rig bonde.
Bogen giver en god forståelse for, hvorfor Holm er som hun er. Og den virker også relevant i den nutidige diskussion om hvorvidt et samfund skal være solidarisk eller ej.
Bogen omhandler hendes familie og hendes eget liv op til 1970, til sidst bebuder hun en fortsættelse. Jeg glæder mig til den. 
Holm bestyrede også et ismejeri med sine brødre ...

No comments:

Post a Comment