Sunday, May 26, 2013

Spiegel und MOOC

Spiegel-Online hat sich zum Phänomen "massive open onlinbe-course" geäussert und dabei ist mal wieder ein an dürftiger Schlichtheit kaum zu überbietendes Artikelchen herausgekommen -Link zu Spiegels Klugscheißerei
Was soll  man zu soviel geballtem Unsinn schon sagen?
Daphne Koller, eine der Gründerinnen von Coursera, einem Anbieter dieser Kurse hat in einem TED-Vortrag so räsonniert: Vielleicht kommt dre nächste Nobelpreisträger aus Afrika, vielleicht ist dort Jemand mit Talent und Begabung, aber ohne Zugang zu Bildung. Da setzt Coursera an und stellt eben Bildung zur Verfügung. Zentral sind die Video-Vorlesungen dazu gehört das Forum, in dem die Professoren sich nicht zu schade sind, ihren Online-Studierenden zu helfen. Oft wird als Nachweis ein Zertifikat angeboten, das natürlich nicht ein Schein aus Princeton oder Harvard ist. Aber, was soll's, vor allem, wennes doch auf die Bildungsnhalte ankommt.
Auch wenn sich Spiegel-Online amüsiert skeptisch gibt, so hat ein Professor der Universität von Virginia eine ganz andere Haltung. Philip Zelikow, der einen Kurs unter dem Titel The Modern World Global History since 1760 angeboten hat, resumierte ganz anders: 
Since a number of you have asked about some of the course statistics, I'm glad to share some with you, in addition to the quantitative data in the survey. The number of students that enroll in a MOOC (in this case around 47,000) is not a very interesting number. Many of those students never even try out the course. About 26,000 people around the world sampled this course at some point, perhaps just glancing at part of a video presentation. Of these, my estimate is that somewhat more than half of those — maybe 13-15,000 — decided to give the course a go and really work at it.

Of that number, it seems that about half of those were determined to take all the quizzes, more or less on time. Almost 5,000 students earned Statements of Accomplishment, the large majority of those Distinguished. Since this is one of the longest courses on Coursera, running the length of an entire 14 week semester (not counting spring break), earns no formal credit, and is usually a significant addition to the very busy lives practically everyone leads, that represents a striking level of commitment to studying and reflecting on modern world history. In addition to that number, I estimate that a roughly comparable number, perhaps another 5,000 or so, are auditing the course thoroughly — taking some or none of the weekly quizzes — but nonetheless working their way through the material.  
Das klingt doch ganz anders als Spiegels belustigte Distanzierung.

No comments:

Post a Comment